Wednesday, January 27, 2010

Durian Burung

Pernah dengar perkataan durian?

burung?

Bagaimana pula dengan perkataan Durian Burung?

mesti pernah kan?

Durian Burung itu adalah syarikat bas yang agak terkenal la kan di Malaysia ni...

rasanya syarikat ni pelopor kepada penggunaan bas dua tingkat di Malaysia ni.

pada tanggapan saya la.

pernah beberapa kali naik bas ini dari Kuala Lumpur-Alor Setar semasa memegang gelaran pelajar sepenuh masa suatu masa dahulu.

selesa la, bas baru la katakan.

ok

ok

Tujuan utama bukan nak bercerita mengenai syarikat bas ni.

Tapi nak bercerita mengenai Durian Burung

Salah satu tempat yang terletak berhampiran dengan sempadan Kedah-Thailand

pintu masuk yang kedua la kiranya ni

selain daripada Bukit Kayu Hitam

Untuk maklumat lanjut sila dapatkan dari sini

Sepanjang perjalanan ke Durian Burung itu, kita dapat la lihat pemandangan bekas ladang tebu ini.

(tempat ni dekat la dengan Padang Sanai, Padang Terap-terkenal la juga sebgai pengeluar gula)


 

lebuhraya yang menghubungkan antara Durian Burung dengan Baling ini agak selesa la.

jalan baru la katakan.

tapi kemudahan-kemudahan asas belum lagi disediakan.

kalau tiba-tiba nak 'terkucil' tu susahla sikit.

 
masuk kiri untuk ke Thailand



kehadiran kami dijemput oleh 'makhluk berwarna putih' ini...

sebabnya di imigresen ini,



Imigresen Kota Putra ini masih belum ada petugas-petugas yang bertugas.

tak tahu la bilanya nak siap


baca-baca dulu notis ni.


Kemudian baru buat keputusan sama ada nak cross pintu pagar ini untuk ke Thailand atau tak...

Semasa kami sedang sibuk-sibuk, berdiri-diri, posing di situ,

ada la beberapa orang tentera Thai datang jaga pintu pagar itu...

takut kami curi-curi panjat pagar untuk ke sana la tu..

huh

Semasa perjalanan pulang tu sempat la berfikir.

apa untungnya Kerajaan Malaysia buat kemudahan-kemudahan begini..

untuk keuntungan siapa sebenarnya?

untuk menggalakkan siapa keluar masuk sempadan itu?

agaknya orang Thai sibuk-sibuk tak nak cross sempadan untuk membeli-belah di Malaysia ni?

kalau semata-mata untuk membeli diesel, petrol itu ada la...

siapa yang untung dan siapa yang rugi sebenarnya di sini?

ke sama-sama untung, sama-sama rugi?

~i am still wondering~




2 comments:

fiezaradzi said...

kat tganu pun de tmpat durian burung-kg kakak ipar ku..
chadik: abg aku penah cross ke thailand tanpa permit.. ikut jln kaki, xtau le ktne..

srar said...

owh begitu ka..tak sangka plak glemer rupanya durian burung ni ya..hee
jln kaki masuk thailand?wuishh beraninya dia..nasib baik dpt masuk msia semula..heheh..
kitorg hr tu askar2 dia siap standby lg takut kitorg ceroboh masuk negara dia...huuhu..punya la risau diorg..