Friday, April 26, 2013

sepagi di ladang strawberi


salam semua,

awal bulan tiga yang lepas, saya dengan H-san dan anaknya yg kacak Hi-chan meluangkan masa pagi sabtu kami bersama-sama di kebun strawberi.

Kami ke kebun yang sama yang kami p tahun lepas. sebenarnya ada banyak kebun di area Tokyo dan Kanagawa ni tapi kebanyakannya dah penuh.ramai sangat orang tempah tempat. jadi, nak tak nak ke tempat sama la kami.

cumanya kali ni kami p di awal musim. tahun lepas hujung bulan 4. disebabkan awal musim, yuran nak masuk pun lebih mahal. 30 min masuk dan makan seberapa banyak nak dgn bayaran 1800yen. mahal! tapi tak kisah la pengalamankan. lagi pulak bayar utk diri sendiri ja tak terasa sgt. kalau p ramai2 dan kena bayar utk ahlii keluarga yg lain, alamatnya mmg tak p la. baik beli ja dari kedai. 1800 yen tu pun dah boleh dpt banyk dah buahnya.

owh, kali ni saya dpt cuba buah strawberi muda. haaa mesti ramai tak terpikir nk makan yg muda kan. ni kalau tuan tanah tengok pun dia marah. so, makan sembunyi-sembunyi..hehhehe..rasanya? sedap. rangup dan ada rasa yang tersendiri. tak kelat dan tak masam langsung. kalau dapat buat cicah dgn garam belacan pun best. huhuh kecur liur pikir :)

dalam perjalanan balik tu kami singgah sat kat kebun sapa tah. amik gambar bunga ume.  ume apa ya?owh, plum. bunga plum yang buahnya biasanya orang jepun buat jeruk dan dipanggil umeboshi. umeboshi ni dimakan dengan nasi, H-san ni suka sgt makan nasi dgn umeboshi dan dia pernah bagi sikit bg saya try. rasanya sangat la masam dan masin. sedap la jugak tapi tak la sampai ke tahap nak makan selalu.last2 umeboshi tu kecut dan kering dgn sendirinya dan dah jadi asam boi dah..

bunga plum ni bentuk lebih kurang sakura. tp bunga plum takdak lekuk di setiap kelopaknya. dan bunga plum takdak tangkai yg panjang2.dari ranting terus keluar bunga, jadi takdak la bunga terjuntai-juntai.

ok, jom layan~












cerita lama sudah~

cantik-cantik si bunga sakura, 
cantik lagi bunga kertas mak saya.

waaa tak sabar dah nak balik malaysia.

ya Allah , permudahkan segala urusan hidup dan mati kami ya Allah, 
ya Allah, janganlah sekali-kali Kau bebankan kami dengan beban yang tak mampu kami pikul. 

Ampunkanlah dosa-dosa kami, kabulkanlah doa-doa kami.

Aamiin ya Allah.

3 comments:

smRose said...

merah dan comeinya stoberi tu, manis tak?

si.ra said...

manis :) ada banyak species kat situ dan semuanya manis2. ada jgk yg rasa campur masam sikit2. tp rasa manis tetap dominan.

fiezaradzi said...

bila ni chadik nak balik? mesti rindu kan. hehe