Tuesday, April 16, 2013

sepagi di sumida river, asakusa, tokyo


salam semua. harap sihat-sihat ya :)

hari ahad beberapa minggu lepas saya dan Yani ke Sumida River yang terletak di Asakusa, Tokyo. Tempat ni terkenal dengan pokok sakura di sepanjang sungai. memang banyak lah! tapi sayang hari tu hujan renyai-renyai dan cuaca pulak sangat sejuk! ingatkan dah panas sebab beberapa hari sebelum tu dah panas tak perlu berbaju tebal lagi. sekali engkau! menggigil kesejukan dalam hujan.


Sumida River terletak dalam kawasa Asakusa, tempat yang pastinya sekarang bila orang sebut Asakusa ja akan terus teringat ke Sky Tree. Disebabkan sky tree ni tinggi, makanya p mana-mana dalam kawasan asakusa ni, pasti akan nampak kelibat Sky Tree ni :)

menurut sumber Wikipedia;
Tokyo Skytree (東京スカイツリー Tōkyō Sukaitsurī) is a broadcasting, restaurant, and observation tower in Sumida, Tokyo, Japan. It became the tallest structure in Japan in 2010 and reached its full height of 634.0 metres (2,080 ft) in March 2011, making it the tallest tower in the world, displacing the Canton Tower,and the second tallest structure in the world after Burj Khalifa (829.8 m/2,722 ft).




sampai dalam air pun boleh nampak bayang Sky Tree! hehhehe

Semangat jugak la kami berjalan dalam hujan renyai-renyai di sepanjang kawasan sungai tu. lepas rentas jambatan jalan-jalan. singgah Sumida Park ambik gambar itik terkedek-kedek. pastu lintas lagi jambatan (salah satunya nama Kototoihashi ( hashi=jambatan, jadinya jambatan Kototoi). 


pemandangan di sepanjang sungai Sumida. sejuk mata memandang sesejuk kami di pagi hari ahad itu.



antara species sakura yang ada selain dari Someiyoshino yang saya dah perkenalkan sebelum ni. yang ada dalam gambar atas ni namanya Yaebeni Shirade/Beni-shidare/Prunus mume/ Japanese apricot. 



sambil-sambil tu bergelak ketawa sambil syok sendiri ambik gambar sendiri..hahahha. macam-macam aksi ada!



picture of the day. suka tengok anjing comel ni jalan-jalan atas kapet sakura di taman yang indah



sakura di sepanjang Sumida River, Asakusa


Sky Tree dari jauh. Sky Tree tungguuuuu aku datangggg


Sakura at Sumida Park


lagi-lagi sakura


yang ni tak tau nama lagi. belum belajar topik pokok ni lagi..hehehhe alasan~

yang ini daisy kot. dari yang belum kembang ke yang dah kembang.


rasanya entri ni adalah entri terakhir sakura untuk tahun 2013. 


owh memandangkan hari tu hujan, maka kami tak dapat la nak ber hanami di bawah pokok sakura. last-last kami berjalan ke sky tree dan berjalan-jalan window shopping di sana. singgah kedai kopi pekena kopi panas sambil gosip-gosip makan kitkat. pastu p kawasa luar sky tree dan berkelah lah kami di bawah pokok langit tokyo! hehehhe

pokok langit tokyo= tokyo sky tree

hehehe

panjang umur iAllah jumpa lagi :)




No comments: