Sunday, February 13, 2011

nabe @ new year party

hari ni nak cerita pasal nabe..
nabe as defined by wikipedia: Nabemono (鍋物, なべ物, nabe cooking pot + mono things, stuff, kinds) or simply called nabe, is a term referring to all varieties of Japanese steamboat dishes, also known as one pot dishes.

mula-mula makan nabe masa lab buat jamuan tahun baru di Meguro, Tokyo..
antara menu hari jamuan tu seafood nabe, sashimi, salad, pasta goreng, sotong goreng tepung, fries, dll (heheh,  nmpk sgt dah lupa!)

seafood nabe dengan udang, ketam, salmon dan pelbagai jenis sayur..

sashimi

salad dan edamame
kulit edamame...hheehehh..bagus gak melayan edamame ni sambil-sambil dengaq depa-depa merepek meraban -minum-sembang sakan-macam-esok tu tak kerja..huh!
sapa tak nampak memang sah!


10 comments:

naba the mutant said...

sedap nyaaaaaaaaaaaa.... kak na dah mula rindu pd menda2 hak ada tag jepun ni sbb body suda naik ma....:))

srar said...

Waaaaa bahaya tu. Sekali naik susah nk turun tu.kena selalu masak sendiri la baru leh control daily calorie intake. Bnykkan minum sup mcm org jepun ni. Hehehehehehehe

Siti Nurfazilah said...

waaa..sedapnyee..:)

srar said...

Mmg sedap... Hahaha masak sendiri, makan sendiri dan puji sendiri- sendiri jugak. Try la ila, campak- campk aja ni ,sesuai sgt kalau nak berdiet...

DeLancrettLurpak said...

going crazy nengok the sashimi itu!! saya suka sgt tau.. jap, yg tu bukan salmon, tuna ke?

Qays said...

pewkh....dah cam orang jepun tu bila dikalangan orang2 jepun. hampir2 tak tercari di mana srar...oh, seb baik yang len tak pakai tudung ! haha !

srar said...

DLL: alamak!! Akak baca blog sy kah? Segannya terasa diri ni.. Selalu jengok rumah akak curi2 makan langsung tak bg salam. Segan, sebab ramai tetamu.:)

Aah kalau tak salah yg tu sashimi tuna.diorg renjis2 skit dgn kicap dan minyak bijan.. Simple tp sedap! Salmon kalernya orange2 sikit..

srar said...

Qays: opsppss nasib baik pakai tudung hari tu kalau tak terkantoi!!!!! Haahahhahah

Siti Nurfazilah said...

insyaallah kak siti..dala tgh lapa tgk gmba ni..hehe..bestnye tgk life kak siti kat sana;)

cik syue said...

sedapnya... nk g jepon gk ;p jelesnya :(