Thursday, January 3, 2013

Kiyomizu Dera dari kejauhan...

salam,

tempat terakhir yg kami lawati untuk hari pertama di kyoto ialah Kiyomizu Dera. Saya pernah cerita pasal tempat ni dalam entry yg lepas, masa saya p buat pertama kalinya dengn kak Na, kak Su dan Dr Balkiah. errr mungkin patut tulis Dr Na, Dr Su dan Dr Balkiah kot sebab masing-masing dah berjaya grad dengan cemerlang dari Tokushima Uni dan Kobe Uni. Fuh!



Kiyomizu Dera dari luar


sebenarnya, kami tak masuk pun dalam kawasa shrine tu. nak masuk kena bayar tapi tu bukan sebab utamanya kenapa kami tak masuk. sebab utamanya ialah untuk nak beli tiket saja, kami nak kena beratur sampai ber km pjgnya. tudia aih, tak sanggup! dan la penat naik tangga tak hilang lagi, pastu nak kena beratur berejam semata-mata untuk tengok momiji di waktu malam. erm, kitorg mampu bergambar dari luar ja la. pastu window shopping di kawasa sekitar kiyomizu yang banyak sangat jual barang traditional jepun. hilang penat naik tangga lepas dapat window shoping. hahahha










dalam perjalanan balik tu terserempak la dengan 'entertainer traditional' jepun. rasanya diorg ni panggil ni maiko kot. maiko= apprentice geisha.



yg ni dok sebelah 'bos' mungkin adalah geisha. ceh, memandai ja kan. hahhaha. tapi yelah kot. Kyoto ni memang terkenal dengan geisha dan maiko nya. mekap tebal2 putih melepak, penghibur yang terkenal di Western Japan ni.


No comments: