Sunday, January 6, 2013

Hari3 di seoul- makan :)

Dari palace, kami gerak ke kedai makan yg jual makanan korea yg betul-betul korea. Kedai ni menu semua dalam hangul, dalam bahasa korea dan saya yakin pekerja kt sini hanya reti bahasa korea sj. Susah gakla kalau p sendiri.


yang ni macam biasalah ya, side dish yang biasanya dibagi percuma. ada kimchi dan jeruk sayur yang lain. saya memang suka jeruk dan kimchi, makanya banyak la saya makan!




yg ni plak set nasi utk yani. rasanya ya ampun! PEDAS! kesian yani terkebil-kebil dia nak habiskan. last-last tak habis pun. tak leh nak rasa nikmat makan sebab dah terganggu dengan rasa pedas yang mencengkam!




yg ni plak set utk saya. pada yg taktau nilah dia bibimbap :)



sebelum makan, kena kacau-kacau dulu bagi rata semua benda. adik luqman siap cakap 'tak cukup kacau lagi tu akak, kalau kitorg makan, kitorg kacau semua sekali termasuk telur tu.' huhuhh, saya pun apa lagi kacau-kacau la tapi tetap bukan kacau sekali dgn telur sebab saya sayang nak rosakkan telur kuning yang cair, lemak berkrim disukai ramai kaya dengan kolesterol tu. heheheh. apapun, bibimbap dihatiku la. makanan simple sangat, gaya org malas tapi perghhh sedap!



yg plak set yg si luqman makan. ala2 asam pedas. dan memang pedas dan panas. siap lap peluh lagi si luqman tu. hahahaha. makanan yang sangat sesuai dimakan di hari sejuk.



dari makan-makan, kami gerak ke muzium (saya cerita nanti ya), pastu di sebelah petang kami singgah kedai kopi, mengopi dalam cuaca sejuk memang syoklah! pekena kopi dengan egg tart dan pretzel sambil borak-borak! perghhh dah lama dah tak rasa free macam ni.

dari aktiviti mengopi, solat maghrib kami ke Cheonggyecheon Stream (will blog about this later), kemudian kami ke City Hall. dari situ kami ke Ewha Fashion Street which is located around Ewha Womans University. (again, will blog about this in separate entry, iAllah).

we basically when to that area for dinner. we had our last dinner in a korean seafood restaurant. again, it can be very difficult for non korean speaker to survive in this restaurant as there is no menu available. seriously, there is no menu nor photo of the available food. i guess they only sell korean food, typical korean food where everyone know about it. so, just enter the restaurant and simply request for any korean food verbally. no need for fancy menu list or imitation of food like japanese always has.




macam biasa, side dish. bagi saya yang ni the best! saya rasa saya sorang ja dok makan benda alah ni. kimchi yang ni the best, paling sedap dari yg semua saya pernah makan, dan kacang hitam tu pun, fuh sedap! ralit sgt makan tambah-tambah plak makan pakai chopstick bulat yg biasa pakai di malaysia atau jepun. luqman plak cakap yg dia tak biasa pakai jenis bulat sbb korean biasanya pakai jenis besi dan leper serta panjang. hrmm macam-macam kan. bagi saya, chopstick korea susah sikit nak control. tp sy dah beli dah satu set chopstick korea jenis besi dan leper, mungkin boleh start buat latih tubi dari sekarang!



Ikan bakar kedua kami dapt rasa. Just season with salt and soy sauce only. Very simple and humble dish.


Seafood korean spicy soup, comfort food during winter :)


Yg ni plak mcm biasa kicap masin dan wasabi, mcm biasa di japan.

Okeh, habis sudah cerita pasal makan hari ketiga di seoul.

I will be back soon iAllah for other stories: museum, stream and seoul final day.

2 comments:

zila@akulovetravel said...

Salam...

Boleh saya tahu restoran yg awk gi tu area mana dan nama apa?? nampak cam best

si.ra said...

Owh, mntk maaf. Sy tak ingat nk kedai tu apa. Dan terlupa nk ambik gmbr kedai dr luar. Excited sgt nk makan smpai terlupa.